Tässä pikkuisessa Knutsbodan kylässä on vain ehkä parikymmentä taloa. Itse Lemlandin kunnassa on reilut 1800 asukasta, eli ei kovin paljon.
Knutsboda on päätie numero 3:n varrella, ja tie päättyy Långnäsin satamaan (meiltä noin 18 km) ja toisessa päässä, meiltä noin (10 km), Maarianhaminan kaupunkiin. Meidän talo on aivan tämän tien varressa, hiukan liiankin lähellä, tontti rajoittuu tiehen.
Suomenkielisiä täällä on 4,2 %, ruotsinkielisiä 93,6 % ja muita 2,1 %.
Moni mantereella asuva ei ymmärrä sitä, ettei monikaan ahvenanmaalainen osaa suomea. Mutta sille on luonnollinen selitys.
Ensinnäkin laivayhteys Ruotsiin on paljon lyhempi ja erittäin paljon halvempi kuin Suomeen mantereelle. Täältä käydään usein ostoksilla Ruotsin puolella juuri sen takia, siitä selviää puolessa päivässä. Jos lähtee aamulaivalla Ruotsiin, voi palata iltapäivälaivalla takaisin, tai lähteä iltapäivälaivalla ja tulla iltalaivalla takaisin.
Suurin osa ahvenanmaalaisista menee Ruotsiin opiskelemaan, mantereelle lähtevät vain melko harvat, koska ruotsinkieliset opiskelupaikat ovat kiven alla, eikä kaikille aloille edes ole ruotsinkielistä vaihtoehtoa.
Matka mantereelle on kallis ja pitkä. Lyhimmillään matka-aika on reilut neljä tuntia, silloin Turkuun. Hinta vain on moninkertainen verrattuna Ruotsiin meneviin laivoihin. Täältä pääsee henkilöauto ja 5 ihmistä Ruotsiin Kapellskäriin tai Grislehamniin alle kympin per nenä.
Saaristotiekin on olemassa mantereelle, mutta sekin tulee kalliiksi. Jos haluaa tulla autolla takaisin pääsaarelle suoraan, ilman yöpymistä, se maksaa suurin piirtein saman verran kuin esim. Vikingillä Turusta tänne auton kanssa.
Tämä johtuu siitä, että on tehty sellainen järjestely, että pääsee halvemmalla, jos yöpyy jossakin saaristossa, niin saa halvemman lipun saaristolautoille. Jos ei yövy, vaan menee suoraan pääsaarelle, pitää maksaa kalliimpi hinta, ja sitten vielä yöpyminenkin. Siitäkin pitää olla kuitti, hotelli, mökki, leirintäalue yms. Loppujen lopuksi se tulee kalliimmaksi kuin laiva Turusta, ja aikaa menee paljon. Menomatka on toisin, silloin ei tarvitse maksaa ylimääräisiä maksuja eikä yöpymisiä. Mutta aikaa siihen kyllä tuhrautuu.
Olen mennyt saaristoreittiä kaksi kertaa. Tämä reitti on todella kiva juttu lomailijalle, esim. pyöräilijälle, kun ei muutenkaan ole kiirettä mihinkään, näkee samalla saaristoakin.
Tässä järjestelyssä on kai ajateltu sitä, että saataisiin saaristoon hiukan enemmän turisteja ja elämää kesäisin. Mutta minusta tuntuu, että se osuu omaan nilkkaan, kun on tuollaisia rajoituksia. Esim. asuntovaunun hinta saaristolautoilla on ihan älytön, jotain 160 € yhteen suuntaan.
Tässä teksti Ålandstrafikenin sivulta, he myyvät näitä lauttapaikkoja:
4. Miksi en voi varata autopaikkaa välille Galtby- Långnäs, Vuosnainen-Hummelvik tai päinvastoin ilman yöpymistä?
Saaristolaislautat ovat tarkoitettu ensisijaisesti saaristokuntien vakituisille asukkaille. Lautat ovat pieniä ja mitoitettuja saaristolaisten tarpeisiin. Koska saaristolaislautat rahoitetaan verovaroin, emme voi kilpailla yksityisten varustamoiden kanssa. Emme varaa saariston läpikulkumatkoja, sillä se suosisi Manner-Ahvenanmaan kuntia saaristokuntien kustannuksella.
Kuutamo Knutsbodassa lokakuussa. |
Lemlandin kirkko.
|
Talomme kuutamolla. |
Purjehtijan kaverillaoli Torsholmassa talo ja tila. Kuljimme sinne Vuosnaisista saaristolautalla vuosina 76-87. Muistan, että matka ei maksanut juur mitään. Johtui varmaan siitä, että auto jätettiin mantereelle?
VastaaPoistaKiva idea matkailublogi!
Mielenkiintoista! Olen käynyt Maarianhaminassa kerran (jos satamassa pysähdyksiä ei oteta lukuun,) 1980-luvulla poikani luokkaretkellä valvojana. Meitä oli opettajan lisäksi kolme vanhmepaa, yhden tytön äiti ja yhden tytön isä. Minä sain lähteä sillä ehdolla, että en paljasta olevani poikani äiti! Ehkä toiset pojat olisivat kiusanneet, että sulla on mami mukana vai mistä moinen, kai se jossain vaiheessa kuitenkin paljastui. Toukokuun lopulla kaikki paikat, missä meidän piti käydä, olivat vielä kiinni, aamiaiselle päästiin jonnekin huoltoasemalle ja jossain kirkossa käytiin sekä kierreltiin kaupungilla, penskat eri ryhmissä, aikuiset omissa porukoissaan! En muista, missä yövyimme. Kiva retki se kuitenkin oli.
VastaaPoistaKommenttini tallentui kahteen kertaan enkä yrityksistäni huolimatta saanut toista poistetuksi...
VastaaPoistaKiitos AnnaY ja Petriina!
VastaaPoistaJoo, jos jättää auton pois, se ei maksa vieläkään kovin paljon.
Moni ihminen ei tiedä paljonkaan tästä, ehkä jossain mielessä hieman eksoottisestakin, osasta Suomea, joten päätin alkaa keräämään tänne kuvia ja hiukan juttuakin.
Ahvenanmaa voi olla ärsyttävän suljettu kesäsesongin ulkopuolella, ja silloin 80-luvulla se oli vielä enemmän. Nykyään luokkaretkien aikaan on paikkoja auki huimasti enemmän.
Minä olin pojan luokkaretkellä valvojana Tampereella kerran.
Luokka oli äänestänyt kenen vanhemmat halutaan mukaan, minä olin yksi valituista, ja eräs karatemestari oli toinen. Sekin oli kiva retki. Siinä iässä pojat ja tytöt olivat vielä kovin kilttejä! :D
Poistin sen toisen kommentin Petriina!
Mulla on tämän blogin kanssa vaikeuksia, kun en saa taustakuvaa näkymään oikein, joten saa olla vielä ilman, en sitä uutta vastaussysteemiäkään tähän. Jotain häikkää, mutta ehkä onnistun joku päivä, kun jaksan värkätä.
Olen käynyt myös öölandissa joskus. Katsoin tuota lokakuun kuuta ensin että mikä marja tai pallo siinä oikein on:)
VastaaPoistaLokakuun marjakuu? :D
VastaaPoistaKuvittelenkohan vain, mutta olen näkevinäni tuulimyllyn maston tuossa talosi vasemmalla puolella reilusti puiden latvoja korkeampana?
VastaaPoistaEt kuvittele, meidän talon lähellä on viisi tuulivoimalaa! Noin kilometri linnuntietä lähimmälle, jos sitäkään.
PoistaKun kuulin ensimmäisen kerran iltapimeällä tänne muutettuani, ihmettelin mikä ihme se suhahtelee niin aavemaisesti. Ääni on vaimea mutta kuuluu tyynellä ja jos tuulee voimaloista päin.
Et tainnut lukea kuvan tekstiä, siinä mainitaan nämä tuulimyllyt. :D
Poista